Matkailuyrittäjä lähiruoan käyttäjänä - Läheltä otetaan mitä helposti saadaan

Matkailuyrittäjä lähiruoan käyttäjänä - Läheltä otetaan kaikki mitä helposti saadaan

Matkailijalle ruoka on välttämättömyys ja silti myös tärkeä osa matkan tuomaa elämystä. Elintarvike- ja matkailualan yhteistyöllä tavoitellaankin lisämyyntiä, vetovoimaa ja näkyvyyttä. Tavoitteena ovat myös houkuttelevat, alueittain erilaiset matkailutuotteet ja ruokatuotteet. Suuri osa maaseudun matkailuyrityksistä on pienyrityksiä ja haastattelun kautta selviteltiin miten he näkevät lähiruoan omassa toiminnassaan.

Yrittäjät ottivat myös kantaa käytännön kokemuksen kautta lähiruoan pullonkauloihin. Näitä on logistiikka – lähituottajalla ei esimerkiksi ole omaa joustavaa kuljetusta tuotteilleen. Tarvitaanko useita tuottajia yhdelle raaka-aineelle tai tuotteelle. Mikä on lähiraaka-aineiden ja lähituotteiden kustannustaso ja lisäkustannukset verrattuna muualla tuotettuun? Miten lähiruoan tuottajat ja toimittajat löytää?

Johanna Vuoriaho Narvilinnassa

Nopperlassa lähituotteet hankitaan tuttuja kanavia käyttäen

Nopperlan Narvilinna sijaitsee Lokalahden maalaismaisemissa Uudessakaupungissa. Narvilinnassa järjestyvät edustustilaisuudet, yritysten tapahtumat, perhejuhlat, polttarit ym. Lisäksi on tarjolla kaksi saunaa ja kylpyhulju sekä monenlaisia elämyspalveluita luonnonkauniissa ympäristössä.

- Narvilinnan kesäfestivaali Karjurock keräsi viime kesänä jo 13 000 kävijää. Vuodesta 2007 alkaen on pikkuhiljaa rakennettu tiloja ja alueita ison tilaisuuden tarpeeseen, kertoo tapahtuman moottori ja Narvilinnan yrittäjä Robert Sainio. - Samoja tiloja on sitten ruvettu vuokraamaan ympäri vuoden, normaali vierailuryhmä on yritysryhmä kooltaan 10-20 henkeä, mutta kesällä useakin sata henkeä on ok, jatkaa Robert.

- Karjurockin VIP-catering hoidetaan itse, toteaa Johanna Vuoriaho, yrittäjäpariskunnan toinen puolisko, jonka päätoimi on Ahoska Catering.  - Tänä kesänä grillataan kokonaisia palvattuja sikoja myös festivaalin yleiselle puolelle. Kivikylä on lihoissa vahva yhteistyökumppani, kertoo Johanna.

- Menuista rosvopaisti on suosituin ryhmille, 80 % valitsee sen, sanoo Johanna. – Sika tulee aina Kivikylästä, myös lammas on kotimaista lihalammasta, jatkaa Robert.

- Ahoska Cateringissä tehdään pitopalvelua ja volyymi on suuri, Ahoska pystyy palvelemaan jopa viidet häät päivän aikana, koska käytössä on liikkuvat keittiöt. Hankinta toimii paljon tukun kautta, mutta läheltä otetaan mahdollisimman paljon, muun muassa lihat Kivikylästä, munat Munax Laitila, palsternakkaleipää leivotaan Nopperlan tilalla ja kalat Uudestakaupungista. Ahoskalla on oma savustamo keittiön yhteydessä. Tukkuun tulevat vihannekset myös lähialueilta, suoraa kuljetusta ei ole ollut tarjolla. - Ongelmatuotteita ovat lyhyen sesongin tuotteet, esim. kotimaisten marjojen saanti on hankalaa sesongin ulkopuolella, joskin vadelmia läheltä laitetaan oma pakastin täyteen, pohtii Johanna. Hankinta tapahtuu vanhoja kanavia hyödyntäen, koska arki on hektistä eikä jää aikaa etsiä uusia. - Aktiivisesti pitäisi tarjota jos haluaa toimittajaksi, kehottaa Johanna. - Valmiit menuehdotelmamme ovat ympärivuotisia. Kun asiakkaan kanssa tavataan, keskustellaan ja ehdotetaan mitä saa tuoreena juuri silloin. Asiakkaat tarttuvat niihin, kertoo Johanna. Lähiruuan käyttöä ei kuitenkaan ole korostettu netissä tai juhlien esillepanossa.

Kesäkahvila Kuppi & Tassi saa tuotteet kotiinkuljetuksena

Taina Vuorio kesäkahvilansa ovellaPyhämaan Kettelintieltä löytyy Taina Vuorion jo 14 vuotta toiminut kotoisa Kuppi & Tassi, jossa Tainalla on pitopalvelu ja kotileipomo ympäri vuoden, tilausten mukaan, sekä kahvila ja kotieläinpiha kesällä. Pienellä paikkakunnalla määrät eivät ole suuria, ja menekkiä on vaihtelevasti vuodenajan mukaan. – Erikoisuus meillä on se, että pulla ja leipä tehdään rakkaudella, nauraa Taina. Tämän ovat kesävieraatkin huomanneet, ja palaavat hyvän maun äärelle vuodesta toiseen.

- Heinon tukusta perustuotteet toimitetaan perille asti, kaverit kantaa varastoon ja kylmäketju ei katkea, ja  minä säästän aikaa, kertoo Taina hankinnastaan ja jatkaa, että Heinon tukusta löytyy lähiruokatuotteita. - Itse kerron tilaajalle lähiruuasta ennen kuin ehditään kysyäkään. Tilaajat ovat erittäin tyytyväisiä, että marjat ovat kotimaisia ja ihan läheltä, toteaa Taina. Yksi etulyöntiasema on pienellä paikkakunnalla on, että toimitukset usein tuodaan: kalat kalastajalta kotiin toimitettuna, perunat naapurista itse haettuna, sipuli ja porkkana tuodaan suoraan viljelijöiltä. - Sesongit huomioidaan – Mansikkakakku tehdään, kun mansikat saadaan naapurista, vahvistaa Taina. Yrittäjänäkin hän mielellään maksaa lähiruuasta ja lähituotteista enemmän kun tietää, että se on tuoretta ja hyvää. - Ei paikallinen raaka-aine nosta pitopöydän hintaa siinä suhteessa, arvioi Taina.

Lähitilat tarjoavat tuotteitaan Pyhämaan Pirtille

Leena Aalto emännöi Pyhämaan Pirttiä ja Majatalo Pirtin kammaria kunnan pääraitin varrella. Majatalossa on tilaussauna, kokoustilat sekä nukkumapaikat 10-15 hengelle, ravintolaan mahtuu 65 nälkäistä ja kesällä terassi tuo saman verran lisää paikkoja. – Ravintola uusittiin ennen avajaisia viime toukokuussa, kertoo Leena. – Kesä oli hyvä ja sana levisi, että meillä on palkitut omat silakkajalosteet. Hänellä on vankka ravintolakokemus laivayhtiöistä ja hankintaverkot olivat laajat jo ennen oman ravintolan käynnistämistä. – Pohjana toiminnassa on, että kaikki mitä saadaan otetaan läheltä ja käytetään kauden tuotteita. Naapurit ja lähitilat tarjoavat aktiivisesti tuotteitaan, lisäksi lähikaupan kanssa tehdään hankintareissuja yhteistyössä, iloitsee Leena. – Juustoja juustoloista, munat kanaloista, lihat Kivikylästä, kalat tuo oma ammattikalastajamies, jatkaa Leena ja toivoo, että rohkeat yhteydenotot ja tuotteiden esittelyt jatkuisivat. Hänen näkemyksensä mukaan lähituotteen hintataso on sopiva.

Vinkkejä

Pitopalvelu- ja matkailuyrittäjille:

  •     Korosta lähituotteiden käyttöä reilusti asiakkaille, nettisivuilla ja kaikessa markkinoinnissa
  •     Voit kertoa tarkastikin kenen tuotteita käytät
  •     Suosittele pitopalveluasiakkaalle mitä juuri nyt on tarjolla läheltä ja tuoreena.
  •     Ruokalistaan kannattaa kirjoittaa tai ehdottaa kirjoitettavan mistä raaka-aineet tulevat

Lähituottajalle

  •     Selvitä mitä yrittäjiä lähialueella toimii ja tarjoa heille aktiivisesti tuotteitasi.

Markkinoikaa toisianne. Kertokaa asiakkaille kenen tuotteita käytät tai kuka täyttää tuotteitasi.

Lisätietoa haastatelluista yrityksistä:

www.narvilinna.fi, www.tainavuorio.fi, www.pyhamaanpirtti.fi

Eila Hoffrén
Matkailun yritysasiantuntija
050 664 72
eila.hoffren@maajakotitalousnaiset.fi
Maaseudun matkailuelinkeinon kehittämiskärjet -hanke
Länsi-Suomen maa- ja kotitalousnaiset
ProAgria Länsi-Suomi

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut