Pellava parantaa kolesteroliarvoja

Lisää näkkileipään pellavansiemeniä!

Pellavansiemen sisältää paljon kuitua ja hyvää öljyä. Pellavansiemenet soveltuvat leivontaan, puuroon tai jogurtin lisukkeeksi. Siemenistä puristettu pellavaöljy on puolestaan parhaimmillaan sellaisenaan tai salaatinkastikkeessa.

Omega-3-rasvaa sydämelle

Pellavansiemenissä ja -öljyssä on erityisen runsaasti alfalinoleenihappoa – eniten kaikista öljyistä ja siemenistä! Alfalinoleenihappo on omega-3-rasvahappo ja ihmiselle välttämätön rasvahappo, joka pitää saada ravinnosta.
Tutkimuksissa on havaittu, että alfalinoleenihappo auttaa alentamaan veren kolesterolipitoisuutta. Sillä on myös muita tehtäviä elimistössä. Päivän omega-3-rasvan tarpeen saa jo alle teelusikallisesta pellavaöljyä.  

Pellavassa on myös toista välttämätöntä rasvahappoa, linolihappoa, joka on omega-6-rasva. Pellavassa on omega-3- ja omega-6-rasvaa ihanteellisessa suhteessa (4:1)

Lisäksi pellavansiemenistä ja rouheista kertyy

  • kaliumia ja magnesiumia, jotka ovat hyväksi verenpaineelle
  • ravintokuitua, joka edistää suolen toimintaa
  • B-, E- ja K-vitamiineja
  • bioaktiivisia yhdisteitä kuten lignaaneja, jotka ovat luontaisia kasviestrogeenejä

Ympäristölle hyvä

Öljypellava kasvaa Pohjolassa pelloilla ja sillä on vaatimattomana kasvina pieni hiilijalanjälki. Pellavansiemenet ja -rouheet ovat siten mainio, ekologinen vaihtoehto muualta tuoduille pähkinöille ja siemenille.

Lue lisää: www.pellava.fi

Teksti: Elisa Piesala
 

Aineisto on tuotettu MMM:n hankkeessa.

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut