Rypsi sykähdyttää sydäntä

Ihminen tarvitsee hyviä rasvoja joka päivä; niistä saa energiaa, ja välttämättömät rasvahapot ovat vitamiinien kaltaisia. Niitä tarvitaan elimistössä kaikkien solujen rakentumiseen sekä hermoston ja sydämen toimintaan.

Alfalinoleenihappo suojaa sydäntä rytmihäiriöiltä ja ylläpitää näkökykyä. Linolihappo hoitaa ihon kosteutta.

Rypsi on paras rasva

  • Rypsiöljyn rasvahappokoostumus on erinomainen, siinä on eniten kertatyydyttymätöntä rasvaa, joka ei härskiinny helposti.
  • Välttämättömiä rasvahappoja on rypsissä sopivassa suhteessa, jolloin ne toimivat elimistössä parhaiten.
  • 2 rkl rypsiöljyä päivässä riittää turvaamaan välttämättömien rasvahappojen saannin.
  • Rypsiöljy sisältää runsaasti myös E-vitamiinia sekä kasvisterolia, joka parantaa veren rasva-arvoja.

Rapsi on rypsin lähisukulainen

Rypsi ja rapsi ovat sukulaiskasveja; rypsi on nauriin ja rapsi lantun muunnos. Molempien siemenistä valmistetaan ruokaöljyä, joka sisältää samaa hyvää tyydyttymätöntä rasvaa. Kaupan ruokaöljy voi sisältää molempien kasvien öljyjä.

Salaattiin ja pannulle

Rypsiöljy on monipuolinen rasva. Tavallinen öljy käy neutraalin makunsa ansiosta kaikkeen ruuanvalmistukseen ja leipomiseen, jopa pullataikinaan.

2 rkl päivässä kertyy helposti, kun

  • lisäät salaattiin rypsipohjaista öljykastiketta
  • käytät ruuanvalmistukseen öljyä
  • levität leivälle kasvimargariinia.

Kylmäpuristetussa öljyssä on pähkinäinen maku, joten se sopii hyvin salaatteihin. Myös perusöljystä saa maistuvan kastikkeen lisäämällä sekaan mausteita ja viinietikkaa tai lorauksen kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Rypsistä valmistetaan myös kasvimargariinia leivälle, juoksevaa margariinia ruuanlaittoon ja leivontaan sekä ruuanvalmistuskermoja. Juokseva margariini on kätevä paistorasva, sillä se ei räisky yhtä paljon kuin öljy. Rypsipohjaiset ruokakermat sopivat hyvin keittoihin ja kastikkeisiin, eikä niistä kerry kovaa rasvaa.

Aineisto on tuotettu MMM:n tuella.

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut